Cykloturistika

Okrem toho, že PRIVÁT JANKA  ponúka výlety do širokého okolia ako sú Vysoké Tatry a Slovenský raj, má pre Vás novú ponuku a tou je cykloturistika v bývalom najväčšom Vojenskom výcvikovom priestore Javorina v bývalom Československu, ktorá 40 rokov slúžila ako tanková a protilietadlová strelnica. Cyklotrasu, ktorú odporúčame začína práve od ubytovacieho zariadenia privát JANKA a má zhruba 50 km a vedie lesnými cestami, na niektorých miestach vyložená betónovými panelmi a miestami aj s asfaltovým povrchom. Cesty vedú krásnou prírodou s výhľadom na panorámu Tatier a Levočských vrchov a hlavné na tom je, že oblasť je bez civilizácie a na cesty je zákaz vjazdu motorových vozidiel, takže táto cykloturistika je ako stvorená pre rodiny s deťmi. Cykloturistika v tejto časti je zaujímavá nielen krásnou prírodou a čistým ovzduším, ale je aj veľmi zaujímavá históriou a to tým, že v 50-tych rokoch tam bývalým komunistickým režimom boli násilne vysťahovaní obyvatelia obcí Ruskinovce, Dravce, Blažov, Ľubické Kúpele a tie boli potom zrovnané so zemou. Práve spomínanými obcami vedie naša odporúčaná trasa a miesta bývalých obcí sú vhodné na krátku prestávku. Na pamätných miestach bývalých obcí sú fotografie, ktoré Vás zavedú myšlienkami do života pred 60-timi rokmi a veríme, že nie jedného človeka tieto spomienky na život ľudí v týchto obciach dojmu, keď boli násilné vysťahovaní a odlúčení z rodnej obce, kde z večera do rána ich pripravili o majetok a niektorých aj o život.

Cyklotrasa – privát JANKA

Tvarožná – pamätník  SNP a smer Ľubické Kúpele

Dĺžka trasy 50 km

Odporúčaná  cyklotrasa vedie priamo z ubytovacieho zariadenia privát JANKA v Tvarožnej a cez kopec zhruba 3 km poľnou cestou sa dostaneme do bývalého vojenského priestoru Javorina. Prvý kilometer za privátom JANKA (670 m) vedie stredným stúpaním do kopca Zvonárka (800 m) po poľnej ceste, ďalej asi 1 km pokračuje miernym klesaním po lesnej ceste vysypanej vytvrdeným makadamom a tá po 2 km prudkým klesaním končí priamo pri novovybudovanej strelnici v časti Zaľubica. Po prvých troch kilometrov si môžete urobiť prvú prestávku a občerstviť sa v reštaurácii Strelnica, kde si môžete zastrieľať z rôznych zbraní hneď na začiatku túry alebo na spiatočnej ceste. Krátkym zjazdom asi 500 m cez spomínanú obec Zaľubica sa dostaneme k bráne bývalého vojenského priestoru, kde sú už len pozostatky vstupnej brány a hneď za ňou sa cesty

rozdvojujú – vľavo smer Ľubické Kúpele, po ktorej sa budeme vracať. My pokračujeme vpravo popri bývalých kasárňach a autoparku bojovej techniky po panelovej ceste asi 700 m a potom 6 km po asfaltovej ceste až na Sedlo pod Krížovým vrchom (850 m), ale v polovici cesty si urobíme druhú zastávku a to v bývalej obci Ruskinovce, ktorá bola bývalým režimom zrovnaná so zemou a na jej mieste, kde stáli kostoly je dnes postavená kaplnka , bývalými rodákmi tejto obce a niet človeka, ktorý by sa nezastavil pri tejto kaplnke a neuctil si česť a pamiatku tejto obce a pohľad na fotografie v tejto kaplnke určite dojmu nie jedného človeka. Cesta pokračuje ďalej k rybníku, kde sa cesty rozdeľujú – vpravo smer Hradisko a vľavo, po ktorej ideme, začína mierne stúpanie až do Sedla pod Krížovým vrchom. Na hrebeni vpravo je socha sv. Huberta, ktorá symbolizuje kráľa poľovníctva. Na tejto križovatke zabočíme vľavo smer Dvorce (900 m). Je to obec, ktorá bola taktiež zlikvidovaná. Miernym stúpaním prechádzame okolo riadiacej veži, z ktorej boli sledované protiletecké útoky. Po chvíľke stúpania zabočíme asi 1 km na miesto bývalej obce Dvorce,  kde si urobíme krátku prestávku a pod altánkom sa oboznámime s obcou Dvorce. Po krátkej pauze sa vraciame asi 1 km naspäť na našu trasu a stálym stúpaním pokračujeme k chate Sklenár (1060 m). Chata sa nachádza v oblasti Krížového vrchu v nadmorskej výške 1060 m, z ktorého sú jedinečné výhľady na panorámu Horného Spiša, Slovenského Rudohoria, Vysokých a Nízkych Tatier.

Z informačnej tabule, sa dozvedáme, že na týchto miestach bola 17.06.1886 uvedená do prevádzky ako majetok obce Ruskinovce turistická “Corneliusova chata”, ktorej prevádzková činnosť bola počas prvej svetovej vojny ukončená. Do tej doby poskytovala turistom ubytovanie, jedlo a nápoje. Neskôr chata dočasne slúžila ako obytný dom horárovi Dindovi a po jeho odchode spustla. Súčasný názov Sklenár sa zachoval z dôb, keď v roku 1928 zrúcaninu kúpil sudetský rodák Gustáv Reichelt, ktorý chatu zrenovoval, no pre nedostatok hostí sa živil brúsením skla. Po roku 1953 sa územie Levočských vrchov dostalo pod správu Vojenského výcvikového priestoru a tak chata ďalej chátrala. Dnes už len informačná tabuľa osadená pri pozostatkoch kamenných múrov pripomína osudy tejto chaty.
Miernym klesaním sa dostaneme k poľovníckej chate Gehuľa (1050 m), pri ktorej zabočíme mierne doprava až k smerovníku.Kozí hrb (940 m) a odtiaľ pokračujeme stúpaním vľavo až na lúku Dvorčanka. Nad smerovníkom môžeme vidieť zvyšky turistických chát. Staršia bola postavená v roku 1932 a novšia v roku 1947 kde sa konali lyžiarske preteky a bol tam postavený aj skokanský mostík. Obe boli asanované po roku 1952, kedy tu vznikol vojenský obvod Javorina. Z Dvorčanky stále hore je pomerne náročnejšie stúpanie po makadamom vysypanej ceste, až prídeme k pamätníku SNP,

Autor fotografie: pegasss1964

Pamätník SNP v Levočských vrchoch

Levočské vrchy pretkané hustou sieťou lesných a asfaltových ciest, sú vyhľadávanou destináciou cykloturistov zo širokého okolia. Jedným z tradičných cieľov výletov do tejto oblasti je pamätník obetiam druhej svetovej vojny nachádzajúci sa pod vrchom Javorina, v nadmorskej výške 1134 m. Tento pamätník stojí na mieste, kde bolo počas slovenského národného povstania nemeckou stíhačkou zostrelené sovietske dopravné lietadlo. Zo 16 ľudí, ktorí sa v stroji viezli, prežili tragédiu iba piati – štyria členovia sovietskej posádky a jeden československý vojak. V blízkosti pamätníka sa nachádza turistický prístrešok s krásnym výhľadom nielen na Levočské vrchy, ale i na Vysoké a Nízke Tatry.

Od pamätníka SNP smerom na vrchol Javorina (1220 m) je ešte krátke stúpanie po asfaltovej ceste, asi 800 m, potom zabočíme doľava a potom len po asfaltke s niekoľkými zákrutami v dĺžke 8 km príde odmena po ťažkom a miestami náročnom stúpaní. Keď prídeme na križovatku Kotenhang (760 m) a odtiaľ po panelovej ceste 6 km popri tankovej strelnici, sa dostaneme do Ľubických Kúpeľov, ktoré boli známe liečením kožných chorôb a to už budeme prechádzať popri bývalých kasárňach z druhej strany a tu už končí vojenský obvod Javorina a my vchádzame do Zaľubice a okolo strelnice spomínanej v úvode našej trasy a cez kopec sa dostávame do cieľa, odkadiaľ sme aj vyrážali a to je privát JANKA, Tvarožná 200, kde Vás čaká výborná večera a niečo na osvieženie. A tí, ktorí majú chuť zrelaxovať v termálnych vodách, môžu navštíviť termalné bazény v obci Vrbov vzdialenej len 5 km.

Detailnejšie obrázky nájdete v galérií,alebo kliknutím tu.!